Personaldirektör, Åklagarmyndigheten, Stockholm

6 dagar kvar

Plats
Stockholm (Stad)
Annonserat
den 2 mars 2017
Stängs
den 2 april 2017
Ref:
2017-487
Kontakta
Anna-Carin Ekman
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Diarienummer 2017-487

AAklagarmyndigheten_bildserie_03

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten arbetar du tillsammans med 1 400 personer över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle - oavsett vilka våra arbetsuppgifter är.

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där vi alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Din viktiga vardag
Personaldirektören är direkt underställd riksåklagaren och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Som personaldirektör är du placerad vid huvudkontoret och ansvarar för myndighetens övergripande personalstrategiska frågor; bland annat inom områdena kompetensförsörjning, lönepolitik, förhandlingsfrågor och arbetsmiljö. Du är vidare myndighetens kontaktperson gentemot Arbetsgivarverket.

Som personaldirektör har du eget budgetansvar och leder personalavdelningen som består av drygt 30 medarbetare uppdelade på personalenhet, säkerhetsenhet och utbildningscentrum. Enheterna leds av enhetschefer och du har en biträdande personaldirektör till ditt stöd.

Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant samt flerårig erfarenhet av strategiskt och operativt personalarbete inom offentlig förvaltning. Du har flerårig erfarenhet av personal- och budgetansvar samt erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå. Du ska vidare ha erfarenhet av att samverka och förhandla med personalorganisationer samt ha kunskap om det statliga arbetsrättsliga regelverket och du kan omsätta detta i beslut och stöd till verksamheten.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en geografiskt spridd organisation, har ingått i ledningsgrupp på strategisk nivå eller har erfarenhet av arbete inom rättsväsendet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling.

Som person ser vi gärna att du har mycket god samarbets- och ledarskapsförmåga samt god kommunikativ förmåga. Du är självständig, ansvarstagande och har förmåga att arbeta strategiskt och långsiktigt. Du är beslutsam och har en god förmåga att skapa delaktighet och motivera medarbetare.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i sex månader. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer att genomföras. Du måste vara svensk medborgare. Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

Vill du veta mer om anställningen kontakta vice riksåklagaren Kerstin Skarp. Rekryteringsprocessen sker med stöd av Alumni Harvey Nash där Anna-Carin Ekman och Gustaf Åberg svarar på dina frågor.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Välkommen med din ansökan senast 2017-04-02 genom att klicka på Ansök-knappen.

Kontakter
1. Kerstin Skarp, vice riksåklagare 
Tel: 010-562 50 04

2. Anna-Carin Ekman, kontaktperson Alumni Harvey Nash 
Tel: 073-095 71 01

3. Gustaf Åberg, kontaktperson Alumni Harvey Nash 
Tel: 076-798 13 61

4. Emma Berge, facklig kontaktperson Saco-S 
Tel: 010-562 63 33

5. Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST 
Tel: 010-562 65 23