HR-chef till Länsstyrelsen

Plats
Nyköping (Kommun), Södermanland
Annonserat
den 2 mars 2017
Stängs
den 22 mars 2017
Ref:
112-1392-2017
Kontakta
Claudia Gardberg Morner
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Vill du vara med och verka i ett av Sveriges snabbast växande län? 

Då erbjuder vi ett omväxlande arbete med stora möjligheter att påverka i en roll där du medverkar till utvecklingen av Södermanland!  

Vi söker nu en engagerad och driven chef till vår HR-funktion, till ett uppdrag som är både operativt och strategiskt. Du kommer att stödja chefer och driva utveckling av våra HR-processer tillsammans med två medarbetare på HR-funktionen. I tjänsten ingår personal- och budgetansvar. HR-funktionen är en av tre funktioner på Enheten för verksamhetsstyrning och stöd. Enheten arbetar för att ge övergripande stöd, driva verksamhetsutveckling och planering samt göra utredningar. Andra ansvarsområden är att samordna och driva myndighetens kommunikation, ekonomiarbete och HR-arbete. 

Nu vill vi fortsätta utveckla HR-arbetet och dess processer utifrån kärnverksamheternas behov. I detta arbete kommer du att ha en strategisk viktig roll. Länsstyrelsen strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsgivare. Ett sätt att nå det målet är att Länsstyrelsens medarbetare känner sig sedda, hörda och ges möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Engagerade och ansvarstagande medarbetare är en förutsättning för att vi, utifrån givna förutsättningar, ska kunna genomföra våra uppdrag med rätt kvalitet. Att samlas kring en gemensam idé om hur vi vill vara och vart vi är på väg bidrar också till en stärkt ”vi” känsla. Länsstyrelsens kärnvärden helhetssyn, ansvar och respekt sammanfattar hur vi tar oss an utmaningen, att nå visionen: ”Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla”. 

Prioriterade områden för HR under 2017 är; samverkan (det goda ledarskapet parallellt med det goda medarbetarskapet), kompetensförsörjning, systematiskt arbetsmiljöarbete och lönebildning. 

Arbetsuppgifter
Din roll innebär att vara Länsstyrelsens expert inom HR och ledarskapsfrågor, där du är ett konsultativt och aktivt stöd för samtliga chefer inklusive länsledningen inom detta område. Arbetet innebär både operativt och strategiskt stöd, med fokus på att utveckla och stödja olika HR-processer. Detta innebär bland annat att säkerställa det systematiska arbetsmiljöarbetet inom myndigheten, arbeta med lönebildningsfrågor, verka för den framtida kompetensförsörjningen och utveckla samverkanskompetensen inom myndigheten. 

Som funktionschef har du ansvar för att planera, utveckla och samordna HR-funktionens verksamhet och företräda Länsstyrelsen internt och externt. 

HR-chefen beslutar på förslag av enhetschef om anställning och lönesättning, är adjungerad i Länsstyrelsens ledningsgrupp och kontaktperson gentemot Arbetsgivarverket. I uppdraget ingår även att inom ramen för länsstyrelsernas personalchefsnätverk verka för länsstyrelsegemensamma lösningar inom HR-området, som bidrar till effektivare verksamhet.

Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har lång erfarenhet från HR-området med erfarenhet av att arbeta som chefsstöd.

Du ska kunna vara drivande med ett helhetsperspektiv på frågorna och ha erfarenhet av samverkan med fackliga organisationer samt arbete med lönebildning. Tjänsten kräver också erfarenhet och kunskap om ledarskapsfrågor och utvecklingsarbete inom HR. Du bör ha förhandlingsvana.

Du förutsätts kunna leda och motivera genom att du skapar engagemang och delaktighet. Vi vill att du har en väl utvecklad problemlösningsförmåga, förmåga att ta det svåra samtalet och kan konfliktantering. För arbetet krävs att du är trygg, modig, kommunikativ och förtroendeingivande. Du behöver också vara pedagogisk och ha en hög integritet med fokus på människors lika värde. Att du kan planera och organisera ditt arbete ser vi som en förutsättning.

Krav för tjänsten är att du har akademisk examen inom relevant område. Det är meriterande om du har utbildning inom arbetsrätt, ledarskap samt inom kompetensbaserad rekrytering. Du ska också ha erfarenhet av HR-arbete i offentlig sektor och vi ser gärna att du har erfarenhet av eget ledarskap. Du bör också ha erfarenhet av förändringsarbete med bas i värdegrund och kompetenförsörjningsarbete.

Körkort är ett krav och vi förutsätter god datorvana. 

Denna tjänst är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare och att registerkontroll kommer göras vid en anställning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen är tillsvidare, med förordnande som funktionschef på 3 år.

Sista ansökningsdag är den 22 mars 2017.

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter en jämn könsfördelning och att främja mångfald bland medarbetarna. Då länet är ett finskt förvaltningsområde är det meriterande om du har kunskaper i finska. Det är även meriterande om du behärskar ytterligare ett språk.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner
Claudia Gardberg Morner
länsråd
010-2234000

Ann-Sofi Blomkvist
Tf administrativ chef
010-2234000

Hans Hurtig
Saco
010-2234000

Rune van den Brink
ST
010-2234000