Administrativ chef till Statens haverikommission

Plats
Stockholm
Annonserat
den 15 januari 2018
Stängs
den 18 februari 2018
Ref:
A-155/17
Kontakta
Kia Wallberg Hjorth
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Statens haverikommission (SHK) söker en administrativ chef. SHK är en statlig myndighet som har till uppgift att undersöka olyckor och tillbud till olyckor i syfte att förbättra säkerheten. Myndigheten har ca 35 anställda och sitter i lokaler på Sveavägen i Stockholm.

Arbetsuppgifter
Som administrativ chef vid SHK ansvarar du för myndighetens ekonomistyrning och för samtliga administrativa funktioner. Du samordnar även arbetet med myndighetens verksamhetsplanering och uppföljning. Du har ett brett uppdrag med varierande arbetsuppgifter. Du deltar i ledningen av SHK och ingår i myndighetens ledningsgrupp och leder den administrativa avdelningens verksamhet och personal. Du ansvarar för att initiera, samordna, utveckla och förvalta interna processer samt stötta där det behövs inom administrationen. Den administrativa avdelningen har f.n. fyra medarbetare och verksamheten består av:

  • ekonomi och ekonomistyrning, främst verksamhetsplanering, budgetering, verksamhetsuppföljning och ekonomisk uppföljning,
  • personalfrågor,
  • it,
  • arkiv och registratur,
  • informationssäkerhet och vissa andra säkerhetsskyddsfrågor,
  • intern service,
  • upphandling och avrop,
  • samordning inom myndigheten.

SHK använder sig av stödsystemen Agresso, Palasso, Visma och Iipax.

Kvalifikationer
Förutom erfarenhet av att ansvara för ekonomistyrning inom statlig förvaltning har du universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi eller förvaltningskunskap eller annan utbildning som SHK bedömer som likvärdig. Du har goda vitsord som chef och ledare. Vidare har du arbetat med att initiera, samordna, utveckla och förvalta interna processer. Du har lätt för att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska. ESV:s controllerutbildning är meriterande.

Vi förutsätter att du har kunskap inom flera av följande områden:

  • upphandling och avrop inom staten,
  • arkivredovisning,
  • it-frågor,
  • HR-frågor och statlig arbetsgivarpolitik,
  • säkerhetsskyddsfrågor,
  • informationssäkerhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en kommunikativ ledare och ditt ledarskap präglas av lyhördhet, tydlighet och empati. Du har lätt för att samarbeta med andra och har förmågan att växla mellan självständiga och komplexa uppgifter och rutinuppgifter. Du är prestigelös och beredd att vid behov arbeta operativt med alla inom administrativa avdelningen förekommande arbetsuppgifter. Du tar ansvar, är noggrann och uthållig, är van att arbeta med flera olika uppgifter parallellt och slutför dina arbetsuppgifter i tid.

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. SHK tillämpar individuell lönesättning.

Eftersom befattningen är säkerhetsklassad måste du vara svensk medborgare, men du får gärna ha utländsk bakgrund. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, genomförs före anställning.

SHK strävar efter att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter en jämn könsfördelning samt etnisk, social och kulturell mångfald.

Information om anställningen lämnas av ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand, 08-508 862 82, eller personalhandläggare Kia Wallberg Hjorth, 08- 508 862 03. Fackliga kontaktpersoner är Ola Olsson för Saco, 08-508 862 15, och Lena Norberg för ST, 0771-555 444.

Välkommen med din ansökan, dvs. ett personligt brev och en CV, märkt med referens A-155/17 senast den 18 februari 2018 via e-post till
rekrytering@havkom.se eller per post till Statens haverikommission, Box 6014, 102 31Stockholm.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser, rekryteringstjänster och liknande.

Liknande jobb

Liknande jobb