Kommunikatör till Myndigheten för kulturanalys i Göteborg

Plats
Göteborg (Kommun), Västra Götaland
Annonserat
den 2 februari 2018
Stängs
den 19 februari 2018
Ref:
Dnr: 2018-15
Kontakta
Sverker Härd
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Verksamhetsområde
Offentlig sektor

Kommunikatör till Myndigheten för kulturanalys i Göteborg

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) är en statlig myndighet som har till uppgift att utvärdera, analysera och redovisa effekter av förslag och genomförda åtgärder inom kulturområdet. Detta ska göras med utgångspunkt i de kulturpolitiska målen. Kulturanalys har också i uppdrag att bistå regeringen med underlag och rekommendationer för att utveckla den statliga kulturpolitiken. Kulturanalys ambition är att därmed skapa bättre förutsättningar för verksamma inom kultursektorn.

Kulturanalys har 12 anställda som arbetar med statistik, utredningar och analyser samt kommunikation och administration. Våra utredare har lång erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete och de flesta är disputerade forskare inom olika akademiska discipliner. Chef för myndigheten är Sverker Härd.

Kulturanalys är en enrådighetsmyndighet, vilket innebär att myndighetschefen är ansvarig för verksamheten. Regeringen har utsett ett insynsråd som ska utöva insyn i verksamheten och ge myndighetschefen råd. Myndigheten har själv samlat ett vetenskapligt råd som medverkar i arbetet med kvalitetssäkringen av planerade och genomförda uppdrag.

Innehållet i tjänsten
Som kommunikatör vid Kulturanalys kommer du att arbeta brett med myndighetens hela kommunikationsuppdrag inklusive Kulturanalys Norden. Det innebär bland annat att ansvara för myndighetens webbplatser, slutproduktion av myndighetens rapporter samt övergripande kommunikationsstrategi.

I arbetsuppgifterna ingår att

  • producera och uppdatera material till myndighetens webbplatser
  • löpande utveckla webbgränssnittet särskilt avseende tillgänglighetsanpassning,
  • skapa nyhetsbrev för Kulturanalys Norden och sköta myndighetens konton i sociala medier,
  • kontakter med externa samarbetspartners kring korrektur och språkgranskning av rapporter,
  • ansvara för pressmeddelanden, mediakontakter och lansering av myndighetens rapporter,
  • projektleda myndighetens egna seminarier och konferenser,
  • hantera avtal och upphandling av kommunikationstjänster.

Arbetet sker i nära samarbete med våra utredare och statistiker. I vissa projekt är du projektledare och i andra projektmedarbetare eller stöd. I arbetet ingår också att medverka i myndighetens vidareutveckling och myndighetsgemensamma frågor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot kommunikation samt minst några års relevant erfarenhet av arbete inom kommunikationsområdet, alternativt annan akademisk utbildning i kombination med gedigen relevant erfarenhet av arbete inom kommunikationsområdet.

Du har erfarenhet av att samordna kontakter med press och andra medier, arbeta med nyhetsbrev och pressreleaser, planera och genomföra konferenser och seminarier, webbadministration och kommunikation via sociala medier.

Du har goda kunskaper i MS Office, i synnerhet avseende mallar i Word, samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Meriterande är om du har:

  • god kunskap om kulturpolitik och kulturområdet,
  • erfarenhet av arbete i en politisk organisation,
  • kännedom om Regeringskansliets beslutsprocess,
  • arbetat med InDesign, WordPress, MyNewsDesk, Photoshop och Adobe Acrobat Pro.

För att lyckas i arbetet behöver du ha analytisk samt kommunikativ förmåga i både tal och i skrift. Du bör också vara ansvarstagande och engagerad, självständig, mångsidig och flexibel, skicklig på att planera och organisera ditt arbete samt van att leverera i rätt tid och med hög kvalitet. God samarbetsförmåga och att ha en öppenhet för olika perspektiv och synsätt värdesätts. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och lämpligheten för arbetet.

Övrigt
Anställningen är på 100 procent och är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning som start. Tillträde efter överenskommelse.

Myndigheten omlokaliseras just nu från Stockholm till Göteborg och anställningen är placerad i Göteborg från och med 2018-09-01. Innan kontoret flyttar förväntas medarbetare med hemvist i Göteborg att vara på plats i Stockholm minst tre dagar i veckan. Medarbetare som behöver pendla mellan Göteborg och Stockholm får en tidsbegränsad ekonomisk löneförstärkning samt ersättning för en resa med tåg tur/retur per vecka.

Resor kan förkomma i tjänsten, men är inte återkommande eller många.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 februari. Vi kommer att genomföra intervjuer löpande. Skicka ansökningsbrev och CV via mejl tillinfo@kulturanalys.se. Ange diarienummer och ditt namn i ämnesraden. Detta är viktigt då vi utlyser ett flertal tjänster samtidigt.

Myndigheten för kulturanalys verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

För mer information om Myndigheten för kulturanalys och vårt uppdrag, besök gärna vår webbplats: www.kulturanalys.se.

Kontaktpersoner
För mer information om arbetsuppgifterna kontakta:
Sverker Härd, myndighetschef, 08-52 80 20 01, eller
Erik Peurell, stf. myndighetschef, utredare, 08-52 80 20 10

Fackliga kontaktpersoner:
Linnea Skagerberg, Saco-S/DIK, 08-480 040 06
Mikael Andersson, ST, 070-291 11 84, eller mikael.andersson@st.org

I denna rekrytering samarbetar vi med Statens servicecenter och ansvarig är Monica Welmer.