Digitaliseringschef till Ekobrottsmyndigheten

Plats
Stockholm (Stad) (SE)
Annonserat
den 29 juni 2018
Stängs
den 1 augusti 2018
Ref:
EBM2018-618
Kontakta
Monica Rodrigo
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Digitaliseringschef

Digitaliseringschefen är chef för digitaliseringsenheten och ansvarar för samordning, ledning och styrning av verksamheten inom enheten. Digitaliseringschefen ingår i myndighetens ledningsgrupp och deltar aktivt i den övergripande ledningen och styrningen av myndigheten. Digitaliseringschefen har verksamhets,- ekonomi- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.

Digitaliseringsenheten är en nyinrättad enhet och ett led i att förstärka ledningsförmågan inom digitaliseringsområdet på Ekobrottsmyndigheten. Digitaliseringsenhetens uppdrag är att ansvara för den strategiska utvecklingen av digitaliseringen, vilket innebär övergripande styrning, ledning och samordning av det långsiktiga arbetet i myndigheten med dessa frågor. Enheten har också till uppgift att säkerställa en stabil och säker IT-plattform samt en effektiv drift och förvaltning av befintliga system. Inom enhetens uppdrag ligger även att utveckla befintliga verksamhetssystem utifrån verksamhetens behov och generera verksamhetsnytta genom t. ex. maskininläsning av myndighetens stora datamängder.

En framgångsfaktor i rollen som digitaliseringschef är att hämta inspiration från andra myndigheter och etablera och utveckla samarbetet med dessa.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

  • gedigen erfarenhet av att leda och styra verksamhetsutveckling med koppling till digitaliseringsfrågor i en verksamhet med hög komplexitet
  • djupa kunskaper inom IT-området och lång erfarenhet av IT-arkitektur
  • erfarenhet av ledningsgruppsarbete med fleråriga mål inom digitalisering
  • relevant akademisk examen
  • dokumenterat god chefs- och ledarerfarenhet
  • mycket god förmåga att leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
  • erfarenhet av organisationsöverskridande samverkan
  • god kunskap om och erfarenhet av statlig förvaltning
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
  • förmåga att skapa förståelse för komplexa företeelser inom IT

Meriterande

  • Särskilt meriterande med erfarenhet från rättsväsendet och arbete med Rättsväsendets informationsförsörjning (RIF)
  • erfarenhet av avrop och upphandling inom digitaliseringsområdet i statlig verksamhet
  • kunskaper om maskininlärning och artificiell intelligens
  • erfarenhet av arbete som systemutvecklare

Egenskaper 
Du är en stabil person med en mycket god samarbetsförmåga, ett gott omdöme och en hög integritet. Du är en strategisk och innovativ ledare som vågar tänka nytt, prova nya lösningar och som kan driva förändringsarbete i en komplex organisation. Du skapar delaktighet och förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du är drivande och har ett stort intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor. Som person är du lyhörd, men kan fatta beslut och har förmåga att arbeta målinriktat ur ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv. Du har ett helhetsperspektiv och förmåga att agera utifrån organisationens totala behov.

Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Information om tjänsten
Tjänsten är placerad vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor i Stockholm. Vi sitter i moderna lokaler på Kungsholmen.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av generaldirektör Monica Rodrigo tfn 010-562 90 01. Fackliga företrädare för SACO-S Lennart Gollard tfn 010-562 91 00, för ST Ylva Nilsson tfn 010-562 91 94 och för Polisförbundet Lars-Åke Edlund tfn 010-562 91 24.

Välkommen med din ansökan senast 1 augusti 2018.

Liknande jobb

Liknande jobb