Nämndsekreterare till Göteborgs stad

Rekryterare
Plats
Göteborg (Kommun), Västra Götaland
Annonserat
den 5 juli 2017
Stängs
den 7 augusti 2017
Ref:
A697743
Kontakta
Marika Augustsson
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Nämndsekreterare

Social Resursförvaltning

Arbetsbeskrivning
Vill du vara nämndsekreterare i en spännande och mångsidig förvaltning som bland annat leder arbetet för att Göteborg ska bli en jämlik stad? Då kanske du är den vi söker!

Du kommer att organisatoriskt tillhöra enheten Verksamhetsstöd och samarbeta tätt med enhetschefen och förvaltningsdirektören. Som nämndsekreterare kommer du att ha fokus på handläggning av ärenden och stödja förvaltningens chefer och handläggare inom området. Du ska också ansvara för delegationsordning, dokumenthanteringsplan, arkiv och uppgifter kopplade till personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Du arbetar i team med registrator och förvaltningssekreterare som även stöttar dig med flera administrativa uppgifter. Du deltar i gemensamma nätverk i staden.

Vanligaste arbetsuppgifter:

  • Vara sekreterare vid nämndsammanträden och individutskott samt ge god service till politikerna i samband med dessa
  • Förbereda och delta i presidiemöten, tillsammans med vår direktör, samt föra anteckningar under dessa
  • Ansvara för nämndprocessen och säkerställa att handlingar till nämnden är korrekta och klarspråkade
  • Stödja chefer och handläggare som expert och bollplank i handläggningsprocessen 
  • Ansvara för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner om nämndarbetet finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper
  • Ge stöd till chefer i juridiska frågor främst kopplade till förvaltningslagen, kommunallagen, personuppgiftslagen samt offentlighets och sekretesslagen
  • Ansvara för juridisk omvärldsbevakning och hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området
  • Ge utbildningar i offentlighet och sekretess, ärendehantering, ny lagstiftning m.m.
  • Samordna förvaltningens arbete med införandet av den nya dataskyddsförordningen
  • Samordna förvaltningens arbete med arkiv
  • Ibland utföra uppgifter som ligger utanför uppdraget men som är viktiga för verksamheten

Kvalifikationer
Du ska ha lämplig högskoleexamen, såsom jurist eller i offentlig förvaltning/statsvetenskap. Du ska ha erfarenhet av arbete som nämndsekreterare. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med arkivsamordning.

Du har goda kunskaper i kommunallag, personuppgiftslag och dataskyddsförordningen, förvaltningslag och grundlagarna. Du skriver lättförståelig och felfri svenska.

Det är viktigt att du kan organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och att du är van att arbeta självständigt. Du ska ha vana att arbeta med IT och databaser.

Vi förutsätter att du som person är strukturerad, kvalitetsmedveten, kommunikativ och stresstålig. Du har känsla för service och har lätt för att samarbeta med andra.

Övrig information
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med rekryteringen.

Om Social Resursförvaltning
Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare. 
Vi är drygt tusen anställda som arbetar med missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vår vision lyder: Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla". Vill du vara med oss och bidra till att visionen blir verklighet?

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.