Chef till ny Fondtorgsavdelning

Plats
Stockholm (Stad)
Annonserat
den 1 september 2017
Stängs
den 1 oktober 2017
Ref:
PSL 2017-97
Kontakta
Sophie Lempert
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Verksamhetsområde
Offentlig sektor

Chef till ny Fondtorgsavdelning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

I myndighetens uppdrag ingår att administrera premiepensionen och tillhandahålla pensionsspararna ett Fondtorg. Vi har i dagsläget avtal med ca 120 fondförvaltare som sammanlagt tillhandahåller ca 850 valbara fonder.

Pensionsmyndigheten kommer med största sannolikhet få ett nytt uppdrag med nya och mer granskande uppgifter när det gäller Fondtorget från januari 2018. Uppgifterna innebär att vi dels ska granska vilka fonder och fondbolag som ska tillåtas inträde på Fondtorget, dels granska att de som finns där följer samarbetsavtalet. Syftet är att förbättra konsumentskyddet inom premiepensionen, så att pensionssparare och pensionärer blir stärkta i sina fondval. Med anledning av detta omorganiserar vi vår fondverksamhet och kommer att bilda en ny avdelning. I samband med detta söker vi nu en avdelningschef till nyinrättad fondtorgsavdelning på Pensionsmyndigheten.

Ansvarsområden
Avdelningens ansvar och uppdrag ska möta höga krav när det gäller kunskap om de regler som styr Pensionsmyndighetens administration och Fondtorget, samt reglerna kring UCITS-fonder. Som chef för den nya fondtorgsavdelningen kommer du att vara ansvarig för verksamhetens uppdrag inom följande områden: 

  • Fondhandel
  • Fondtorget
  • Fondinformation
  • Analys och granskning av vilka som ska tillåtas tillträde på torget (due dilligence) och granskning av att de som finns där följer reglerna compliance).
  • Ansvarig för samarbetsavtal med fonder och fondbolag
  • Utveckling av interna arbetssätt och kravställning på system för fondtorgsverksamheten

Som avdelningschef har du personal- och budgetansvar och ansvarar för att Fondtorgsavdelningens verksamhet bedrivs med hög kvalitet, noggrannhet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet och att resultatet är länkat mot myndighetens mål, uppdrag och framtidsbild. Du är med och omsätter regleringsbrev och politiska intentioner till strategier och verksamhetsplaner. Du rapporterar direkt till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp

Utbildning och erfarenhet
Du har relevant akademisk examen troligtvis inom ekonomi eller juridik, Du har flerårig chefserfarenhet med vana att tydligt, och på ett engagerande sätt, kommunicera den strategiska helheten och långsiktiga mål för verksamheten till medarbetare och till externa parter. Du har erfarenhet av arbete i eller med fondbranschen eller annan relevant erfarenhet från offentlig eller privat verksamhet som hanterar stora kapitalflöden samt gärna även av att förvalta och utveckla avtal.

Du har ett för uppdraget relevant kontaktnät, gärna både nationellt och internationellt. Du har kunskap om regelverk för fondbolag och deras affärsmodeller samt erfarenhet av fondförvaltning från ett större fondbolag, bank, finans- eller försäkringsbolag. Erfarenhet av regulatoriskt arbete inom fondbranschen är särskilt meriterande. Du har erfarenhet av arbete med verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete med kravställning på IT – stöd samt att arbeta i samverkan med både interna och externa parter för att åstadkomma resultat. Du har god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.

Egenskaper
Du är omdömesgill och har hög integritet. Du arbetar övergripande och målinriktat för att åstadkomma delaktighet, engagemang samt önskat resultat. Du har goda ledaregenskaper såsom lyhördhet med god kommunikativ förmåga, du är analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten. Du har ett strategiskt tänkande med ett ledningsperspektiv, är lösningsorienterad med förmåga att fatta beslut. Du har lätt för att samarbeta och bygga långsiktiga relationer både internt och externt. Som person är du trygg, stabil med god självinsikt. Som chef jobbar du för att arbetsmiljön inom myndigheten och på avdelningen präglas av arbetsglädje, effektivitet och noggrannhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i urvalsprocessen.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning. Tjänsten är placerad i Stockholm (Hornstull).

För mer information
I den här rekryteringen samarbetar vi med Harvey Nash. För mer information om tjänsten och rekryteringsuppdraget kontakta ansvariga konsulter Sophie Lempert, telefon 0730 95 7104, Gustaf Åberg, telefon 0767 98 1361. 

Fackliga representanter, Pensionsmyndigheten: Maria Johansson, SACO, tel. 010-454 36 43 och Ann-Christine Jonsson, ST, tel. 010-454 28 54 .

Välkommen med din ansökan senast den 2017-10-01 
Märk din ansökan med referensnummer PSL 2017-97

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.