Gruppchef till säkerhetspolisens inköpsorganisation

Förfaller i dag

Plats
Stockholm
Annonserat
den 10 oktober 2017
Stängs
den 19 oktober 2017
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Verksamhetsområde
Offentlig sektor

Vi söker dig med goda ledaregenskaper, som är driven och engagerad i upphandlingsfrågor. Är du intresserad av att fortsätta med utvecklingen av Säkerhetspolisens inköpsorganisation? Välkommen då med din ansökan och bli en del av vårt team!

Ansvarsområden
Dina ansvarsområden kommer främst att innebära:

  • Det övergripande ansvaret för upphandlingsfrågor vid myndigheten
  • Att systematiskt leda det strategiska, långsiktiga arbetet med myndighetens upphandlingar och inköp
  • Att utveckla upphandlings- och inköpsprocessen, ta fram riktlinjer och bestämmelser i enlighet med de krav som finns i såväl externa regelverk som interna behov
  • Att upprätthålla och utveckla samverkan i upphandlingsfrågor både externt som internt
  • Att leda och fördela det dagliga arbetet för gruppens medarbetare
  • Din kompetens och dina egenskaper

Krav

  • För tjänsten krävs att du har:
  • Akademisk utbildning inom juridik, förvaltning, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med upphandling och har god kännedom om lagen om offentlig upphandling
  • Du har flera års chefserfarenhet med personalansvar
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska

Meriterande
Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete
  • Genomfört upphandlingar i enlighet med lagen om upphandling på försvars och säkerhetsområdet
  • Du har chefserfarenhet inom upphandlingsområdet

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du förtroendeingivande och strukturerad med starkt eget driv. Du är flexibel, har självinsikt och kan anpassa ditt ledarskap efter person och situation. Du har god förmåga att inspirera, skapa delaktighet och engagemang.

Ledarskap på Säkerhetspolisen Innebär att du har balans i ditt ledarskap mellan resultat- och relationsfokus i enlighet med vår chefs- och ledarskapspolicy.

Säkerhetspolisen som arbetsplats Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har drygt 1 200 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Om enheten
Ekonomienheten är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och ansvarar för myndighetens finansiella styrning, redovisning, fakturahantering, upphandlingar och inköp.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning med registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Preliminär anställningsstart är vecka 10, 2018.

Friskvård och hälsa Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Information
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-5688271. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler.

Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB) (OBS! Måste sparas om lokalt på din dator innan den bifogas). Samtliga handlingar ska vara i MS Word eller PDF-format.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2017-20774. Om du skickar e-post, ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 19 oktober 2017.