Kvalificerad ekonom med ansvar för ISF:s ekonomi- och löneadministration

6 dagar kvar

Plats
Stockholm (Stad) (SE)
Annonserat
den 12 oktober 2017
Stängs
den 29 oktober 2017
Kontakta
Marie Seijboldt
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Verksamhetsområde
Offentlig sektor

Kvalificerad ekonom med ansvar för ISF:s ekonomi- och löneadministration

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) är en expertmyndighet som granskar och utvärderar rättssäkerhet, administrativ effektivitet samt effekter för individ och samhälle inom socialförsäkringsområdet. Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket står under vår tillsyn.

På ISF arbetar ett 60-tal anställda med grund- eller forskarutbildning inom bland annat nationalekonomi, statsvetenskap, företagsekonomi, statistik, juridik och medicin. De interna stödfunktionerna, däribland ekonomi, HR, kommunikation och it, är samlade vid den Administrativa enheten. ISF:s budget är 65 miljoner kronor per år. Vi sitter i ljusa och moderna lokaler på Kungsholmen nära centralstationen i Stockholm.

Vi söker dig som vill ansvara för ISF:s ekonomi- och lönehantering och som trivs med att arbeta nära verksamhet och medarbetare i en mindre organisation.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att förvalta en modern ekonomi- och löne­administration som tillgodoser verksamhetens behov och de externa krav som ställs på myndigheter. Du kommer att arbeta med löpande ekonomi- och lönefrågor från ax till limpa. I ansvaret ingår också att arbeta med utveckling av arbetssätt och rutiner inom området.

ISF köper ekonomi- och löneadministrativa tjänster av Statens servicecenter (SSC) och är så kallad fullservicekund. Alla anställda vid ISF tidrapporterar i Agresso och egenraporterar i Palasso. Du kommer att ansvara för kravställande och kontakter gentemot SSC liksom för uppföljning av den levererade kvaliteten och avtalade tjänster. 

I arbetsuppgifterna ingår bl.a.

  • löpande redovisning och fakturahantering
  • analys av utfall, OH-fördelning, tertialuppföljning och prognoser
  • ansvar för tidrapportering och behörighetshantering
  • stöd till chefer och medarbetare i ekonomi- och löneadministrativa frågor
  • hantering av löneunderlag såsom utlägg, reseräkningar och arvoden
  • framtagning av styrdokument, lathundar och rutiner
  • sammanställning av underlag för verksamhetsplanering och budget
  • bokslut, revision och underlag till årsredovisningen

I rollen ingår också att hantera enklare avrop och inköp till ISF och att ansvara för en del av de leverantörskontakterna.

Arbetet utförs i nära samarbete med Administrativa chefen, HR-ansvarig samt medarbetare och chefer i verksamheten.

Kompetenskrav
Vi söker dig som har erfarenhet av motsvarande kvalificerat ekonomiarbete inom statlig verksamhet och har goda kunskaper om statlig redovisning och ekonomistyrning. Du har utbildning från universitet eller högskola med inriktning på ekonomi och redovisning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Arbetet förutsätter även kunskaper i Office-paketet samt ekonomi- och fakturahanteringssystem, till exempel Agresso och Proceedo. 

Erfarenhet av löneadministration och lönesystem är meriterande men inget krav. Har du dessutom erfarenhet av att använda statliga ramavtal och upphandla i enlighet med LOU är det också meriterande.

Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och självgående. Du har god förmåga att ge stöd och att anpassa dig till verksamhetens behov, och du är intresserad av utvecklings- och förändringsarbete.

Information och ansökan
För frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Marie Seijboldt, Administrativ chef, tel. 08-58 00 15 15.

Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av Angela Berthelsen, HR-ansvarig, tel. 08-58 00 15 16.

Facklig kontaktperson är Susanne Eriksson, Saco, tel. 08-58 00 15 68.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är den 29 oktober.