Avdelningschef bygginspektionen vid Linköpings kommun

Plats
Linköping (Kommun), Östergötland
Annonserat
den 9 november 2017
Stängs
den 3 december 2017
Kontakta
Pernilla Josefsson
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Avdelningschef bygginspektionen vid Linköpings kommun

Arbetsgivare: Linköpings kommun
Rekryteringsområde: Tjänstemän
Uppdragstyp: Rekrytering
Område: Bygg/ Anläggning
Ort: Linköping
Platser: 1
Sista ansökningsdag: 2017-12-03

Företagspresentation
Linköpings kommun satsar intensivt på flera stora projekt, bl. a nya stadsdelar för bostäder och verksamheter, nytt resecentrum, stora väg- och järnvägsprojekt och förtätning av staden – därför behöver vi dig! 

Bygglovskontoret har ca 30 medarbetare. Vid bygglovskontoret handläggs i första hand ärenden som gäller bygglov, strandskyddsdispenser och bygganmälan samt bostadsanpassning. Kontoret arbetar på uppdrag från bygg- och miljönämnden som är en myndighetsnämnd.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en avdelningschef för bygginspektionen, där verksamheten omfattar handläggning av de tekniska egenskapskraven samt tillsyn och kontroll inom bygglovsprocessen. Avdelningen svarar också för handläggning av bostadsanpassningsbidrag. Avdelningschefen rapporterar direkt till chefen för bygglovskontoret och ingår i bygglovskontorets ledningsgrupp.

Vill du leda 12 handläggare i granskningen av tekniska lösningar på byggnadsprojekt i staden Linköping? Vill du arbeta i en roll där du ges stora möjligheter att förverkliga dina idéer, påverka och bidra till kvalitetsmässiga arbetsprocesser? Sök då tjänsten som avdelningschef hos oss på Bygginspektionen!

I rollen som avdelningschef ges du stora möjligheter att förverkliga dina idéer, vi tror att detta är något du värdesätter samtidigt som du tillämpar ett gott ledarskap i din profession. För att passa in i rollen trivs du i sammanhang där du kan leda och driva varierande ärenden samt uppdrag. Vi tror också att du uppskattar en arbetsplats med hög samlad kompetens, där du motiverar andra medarbetare och gemensamt bidrar till kvalitetsnivån av den framtida staden.

Som avdelningschef är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att leda, driva och utveckla bygginspektionens verksamhet. Viss ärendehandläggning ingår i tjänsten. Du ansvarar för granskningen av tekniska krav i bygglovsärenden och utövar tillsyn samt kontroll enligt Plan- och Bygglagen (PBL). I dina arbetsuppgifter ingår att medverka vid tekniska samrådsmöten, att göra tillsynsinspektioner på byggarbetsplatser samt att informera och ge råd till såväl privatpersoner som företag i byggtekniska frågor. Som Avdelningschef har du verksamhets- budget- och personalansvar för bygginspektionen. Att bereda och föredra vissa ärenden inför bygg- och miljönämnden hör till ansvarsområdet som avdelningschef.

Din profil
För att vara aktuell i rollen som avdelningschef har du en Ingenjörsutbildning med husbyggnads- konstruktions- eller VVS-inriktning. Du har erfarenhet av att arbeta i en chefsroll sen tidigare. Du bör också ha yrkeserfarenhet av projektering eller byggande, gärna med kompletterad plankunskap. Tillämpning av Boverkets byggregler (BBR) samt tolkning av gällande lagbestämmelser utgör en stor del av arbetsuppgifterna och vi vill att du har god kännedom om plan- och bygglagen. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av tekniska egenskapskrav enligt BBR. Då det förekommer resor i tjänsten är körkort ett krav.

Som person kommunicerar du tydligt, enkelt och med syfte i såväl tal som skrift. Du samarbetar genom att utbyta erfarenheter och delar information med andra. Du har tydligt kundfokus och kan bygga relationer i organisationen såväl som med externa aktörer. För att passa in i rollen är det viktigt att du har en god planeringsförmåga och god självkännedom. Att du har ett stort intresse och engagemang för samhällsbyggnadsfrågor ser vi som en självklarhet.

Ansök redan idag!

Ansökan
Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Sista ansökningsdag är den 3 december 2017.

Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter.

Vi tar helst emot din ansökan via databasen, men om du tycker detta är känsligt är du naturligtvis välkommen med din ansökan direkt till ansvarig rekryterare.

Ansvarig rekryterare är Pernilla Josefsson och nås på 0739-28 00 02  eller på pernilla.josefsson@unikresurs.se

Väl mött!

Unik Resurs

Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!