Moderna Museet samlar, bevarar, förmedlar och visar modern och samtida konst. 1958 invigdes museet då den moderna konsten från 1900-talets början samt fotografier från 1840 och framåt, flyttades från Nationalmuseum till en tidigare militär exercishall på Skeppsholmen i Stockholm. Den nuvarande museibyggnaden stod klar 1998, vägg i vägg med det gamla museet, och är ritad av den spanske arkitekten Rafael Moneo. Sedan 2009 finns Moderna Museet även i Malmö.

Digital kommunikatör

Ref MM 2022/3
Tillsvidare, heltid
Tillträde enligt överenskommelse

Moderna Museet

Moderna Museet är en statlig myndighet med nationellt ansvar för att samla, bevara, visa och förmedla modern och samtida konst. Museet har ett omfattande program för utställningar, projekt och pedagogisk verksamhet samt för internationellt utbyte inom konstområdet. Museet finns i Stockholm och Malmö. Det är fri entré till museets samling och många tillfälliga utställningar.

Är du driven inom sociala medier och vill vara med och utveckla Moderna Museets digitala kanaler? Har du besökaren i fokus, koll på digitala trender och är bra på att utvärdera och analysera insatser? Välkommen till oss!

Kommunikationsavdelningen

Tjänsten som digital kommunikatör ingår i kommunikationsavdelningen och rapporterar till kommunikationschefen. Verksamheten omfattar marknadsföring, PR, webbplats och digitala kanaler för Moderna Museet i Stockholm och Malmö samt konferens, museivärdar och butik. Avdelningen består av tre enheter med 46 medarbetare: kommunikation, värdar och butik.

Kommunikationsavdelningen är kanalen utåt för Moderna Museets övergripande manifest. Avdelningen är också ett nav för museets alla enskilda utåtriktade verksamheter och ska ha besökaren i fokus, oavsett om denne finns fysiskt på Moderna Museet i Stockholm eller Malmö, eller möter museet genom olika slags medier och kanaler.

Arbetet

I rollen som digital kommunikatör ansvarar du för innehåll i museets digitala och sociala kanaler. Jobbet innebär både dagligt, praktiskt arbete och mer strategiskt arbete. Du deltar i arbetet med kampanjer och samarbetar med andra avdelningar för att utveckla Moderna Museets nya och etablerade digitala satsningar. I ditt ansvar ingår att mäta, utvärdera och analysera våra insatser i sociala medier. Du följer utvecklingen av digitala kanaler och kunddatabaser. Du tar fram analyser och strategier för att nå olika målgrupper och du producerar kanalspecifikt innehåll i sociala kanaler.

Du kombinerar självständigt arbete med ett tätt samarbete med kollegor inom kommunikationsavdelningen och på andra avdelningar på museet i Stockholm och i Malmö. Du ingår i projekt inom PR i syfte att öka engagemang i digitala kanaler. Du har goda kunskaper i Adobe-paketet och kan formge och klippa enklare film.

Som anställd vid Moderna Museet och i staten arbetar du på medborgarnas uppdrag – ett viktigt och ansvarsfullt åtagande. Du känner till och följer de lagar och regler som gäller i verksamheten, agerar sakligt och opartiskt, respekterar öppenhet och yttrandefrihet, behandlar alla lika och med respekt samt förenar service med effektivitet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är en driven kommunikatör och har:

  • högskoleutbildning eller annan relevant eftergymnasial utbildning inom kommunikation
  • minst tre års aktuell erfarenhet av arbete med digital kommunikation i en större organisation
  • arbetat i kultursektorn
  • erfarenhet av att utvärdera och analysera digitala insatser
  • mycket goda kunskaper i sociala medieplattformarnas funktioner
  • god kännedomen om det digitala landskapet och digitala marknadsföringsytor
  • erfarenhet av att ha arbetat framgångsrikt med innehåll och kampanjer i sociala medier
  • förmåga att anpassa texter med olika syften till olika målgrupper och är en skicklig skribent
  • goda kunskaper i Adobe-paketet
  • mycket goda kunskaper i att tala och skriva svenska och engelska
  • erfarenhet av projektledning.

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av att utveckla nya och beprövade digitala kanaler
  • arbetat med kundsegment och kunddatabas
  • erfarenheter av att arbeta med PR i syfte att skapa engagemang i sociala medier med t.ex. influencers
  • intresse för och kunskap om samtida konst
  • erfarenhet av att klippa enklare film.

Du trivs med att samarbeta och har en prestigelös inställning till lagarbete. Du arbetar proaktivt och effektivt och kan snabbt sätta dig in i nya situationer och ny kunskap. För att lyckas i rollen har du förmågan att vara en trygg och inspirerande rådgivare internt i organisationen. Du har gott omdöme och är van att rikta budskap till olika målgrupper. Du är noggrann och levererar i tid och har vana att driva projekt. Du trivs med att arbeta både operativt och strategiskt. Du är en öppen person som vågar tänka och testa nytt.

Moderna Museet eftersträvar en jämn könsfördelning och värdesätter medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter.

Ansökan

Information om befattningen lämnas av kommunikationschef Charlotte Gateau, 08-5202 3551. Fackliga företrädare är Rigmor Roxner, ST, 08-5202 3641r.roxner@modernamuseet.se och Ulf Eriksson, Saco-S, 08-5202 3575u.eriksson@modernamuseet.se

Välkommen med ansökan och CV märkta med diarienumret MM 2022/3 via Moderna Museets hemsida, www.modernamuseet.se/stockholm/sv/om-museet/lediga-tjanster/ och länken "Ansök" längst ned i annonsen. Vi tar bara emot ansökningar på detta sätt.

Sista ansökningsdag är 2 februari 2022.

Moderna Museet tillämpar provanställning.