Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Kapitalförvaltare

Analysavdelningen ansvarar för utvärdering av pensionssystemets effekter för individ och samhälle samt för myndighetens statistik. Vi utför försäkringsmatematiska beräkningar, prognoser och analyser. Uppdraget är bland annat att förse beslutsfattare inom och utanför myndigheten med bra beslutsunderlag och att öka myndighetens förmåga att betjäna pensionssparare och pensionärer. Vårt mål är att vara expert inom pensionsområdet och en källa till kunskap hos vår uppdragsgivare, allmänheten och pensionsaktörer. Avdelningen har även ansvaret att förvalta tillgångarna i den traditionella försäkringen och att förvalta spararnas premiepensionsinbetalningar till dess att de sätts in på spararnas fondkonton. Analysavdelningen består av cirka 45 medarbetare.

Vi har nyligen bildat en enhet för kapitalförvaltning och försäkringsmatematik. Syftet med den nya enheten är att skapa ett mer integrerat samarbete mellan myndighetens aktuarier och kapitalförvaltare, bland annat när det gäller arbete med ALM, och att vidareutveckla den traditionella försäkringen som är en växande produkt i premiepensionssystemet.

För närvarande arbetar två kapitalförvaltare på enheten. De ansvarar för förvaltningen av tillgångarna i den traditionella försäkringen och den tillfälliga förvaltningen. Den traditionella försäkringens tillgångar består av en ränteportfölj som matchar de garanterade åtagandena i försäkringen och en tillväxtportfölj med globala aktiefonder och en investering i ett onoterat fastighetsbolag. Den tillfälliga förvaltningens tillgångar består av en ränteportfölj och kontanta medel.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu ytterligare en kapitalförvaltare där grunduppdraget är att förvalta tillgångarna i den traditionella försäkringen och den tillfälliga förvaltningen. I arbetsuppgifterna ingår löpande rapportering, uppföljning och riskstyrning; att identifiera, mäta, övervaka, hantera, kontrollera och rapportera finansiella risker samt att arbeta med utveckling av förvaltningen.

Det är också väsentligt att informera om förvaltningen, såväl i tal som i skrift i olika sammanhang. Tyngdpunkten ligger på den traditionella försäkringen där bland annat ALM-studier och andra projekt genomförs, ofta tillsammans med aktuarier och andra pensionsexperter på myndigheten. I arbetsuppgifterna ingår också upphandling och utvärdering av externa förvaltare samt att ta fram styrande dokument, avtal och analyser för förvaltningen. Även andra arbetsuppgifter och projekt inom avdelningen, som ligger utanför kapitalförvaltningen förekommer.

Utbildning och Erfarenhet

Vi söker dig som har:
- Akademisk examen, företrädelsevis inom finansiell ekonomi eller liknande
- Minst fem års erfarenhet av kapitalförvaltning, gärna av flera tillgångsslag
- Tidigare arbete med förvaltarurval och analys av finansiella investeringar
- Dokumenterad förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, samt goda kunskaper i engelska.
- Goda kunskaper i Excel

Meriterande är:
- God förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statliga verksamhet kräver
- Erfarenhet av att förvalta tillgångar i en traditionell försäkring eller livförsäkringsbolag
- Erfarenhet av ALM-studier
- Erfarenhet av Macrobond Financial eller liknande verktyg

Egenskaper 

Du har en god analytisk förmåga och trivs med att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv, men också på detaljnivå. Ditt arbetssätt präglas av att du är strukturerad samt har förmågan att driva projekt framåt. Du kan genomföra och dokumentera analyser inom området, samt sammanfatta och presentera dessa på ett lättförståeligt sätt. Vidare är du duktig på att samarbeta med andra, både inom och utanför din egen yrkeskompetens.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt 

Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning om 6 månader kan komma att bli aktuellt. Vi använder oss av intervjuer och tester i kombination i urvalsprocessen.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Välkommen med din ansökan! 

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast enligt överenskommelse
Löneform Månadslön
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Referensnummer PSL 2022-204
Kontakt
  • Elin Berglöf, 010-4544653
Facklig företrädare
  • Linda Modin, Saco-s, 010-4543336
  • Helena Blomkvist, ST, 010-4542853
Publicerat 2022-11-22
Sista ansökningsdag 2023-01-08
LIKNANDE JOBB

Internrevisor med...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Transfer Pricing...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Redovisningskonsult...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Skatterådgivare inom...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Privat- och boendeekonom


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Skatterådgivare inom...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm