Salem är den nära och natursköna pärlan. Stanna en stund och du märker skillnaden. Här har cirka 17 000 personer sina hem. Vi har korta avstånd, både geografiskt och mellan människor. På knappt 30 minuter kommer vi till Stockholm med pendeltåget eller med bilen. Kommunen är största arbetsgivaren med ca 1000 anställda. Vi har flextid, individuell lönesättning och friskvårdskort till kommunens sporthall med bland annat vattengymnastik och gym. Vårt arbete genomsyras av värdeorden Samarbete, Tillgänglighet, Engagemang och Nytänkande.

Salems kommun söker arkivarie/registrator

Har du ett brinnande intresse för arkivering och dokumenthantering? Salems kommun söker nu en arkivarie/registrator. I den rollen som arkivarie/registrator fyller du en viktig funktion i hjärtat av en liten kommun som präglas av närhet och dialog mellan kommun och medborgare. Som arkivarie/registrator är du en viktig kugge i kommunens strategiska arbete med att uppfylla viktiga lagkrav och säkerställa att vår dokumenthantering är ändamålsenlig och säker.

Arbetsplatsbeskrivning

Arkivarien/registratorn tillhör kansliet som består av nio medarbetare. Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och rapporterar till kommundirektören. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också bland annat näringslivsfrågor, kommunikation, tillsyn av personuppgifter, mål- och styrprocesser, kommunaljuridiskt stöd, kris- och säkerhetssamordning. Kanslienheten ansvarar även för att administrera allmänna val.

Arbetsbeskrivning

I rollen som arkivarie/registrator arbetar du strategiskt tillsammans med kommunens registratorer ute i verksamheterna med att säkerställa en rättssäker informations- och dokumenthantering. Vi söker dig som vill vara en del i utformandet av en modern arkivorganisation samt ansvara för att driva kommande projekt, såsom uppbyggnad och  implementering av ett e-arkiv.

Kommunen saknar idag en arkivarie så du kommer således ha stora möjligheter att utforma och sätta din egen prägel på arkivfunktionen. Arbetet innebär vidare att vara med och styra kommunens informationsflöde för att säkerställa en långsiktig och trygg informationsförsörjning. Du kommer att fungera som en styr- och stödfunktion genom att bland annat arbeta fram rutiner för kommunens arkivorganisation samt som ett stöd genom utbildning för att öka kommunens kunskap och förståelse för arkivfrågor.

Du ansvarar för att den dagliga registreringen av inkommande- upprättade och utgående handlingar sker på ett rättssäkert sätt och med god kvalitet. Det innebär att du gör kvalificerade bedömningar av vilka handlingar som ska registreras, gör sekretessbedömningar, påbörjar och avslutar ärenden. Det kan även förekomma andra administrativa uppgifter. 

Tillsammans med medarbetarna på kommunkansliet kommer ni att utveckla kommunens administrativa rutiner samt arbetssätt. Du kommer även att samarbeta tätt med kommunsekreterare vad gäller utveckling av nämndprocessen. Du kommer att ha många kontaktytor inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom exempelvis arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser också att du har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom en politiskt styrd organisation. Vidare behöver du ha kunskap och en vana att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem liksom erfarenhet av e-arkiv samt digitaliseringsarbete inom verksamhetsområdet.

Som arkivarie/registrator behöver du besitta god kännedom om relevant lagstiftning och regelverk samt besitta mycket goda kunskaper i det svenska språket för att kunna uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift.

Då du kommer att fungera som expert inom arkivfrågor är det av stor vikt att att du förstår hur du ska arbeta för att organisera, stötta och öka kunskapen inom kommunen. Vi tror att du behöver ha god pedagogisk förmåga, god förmåga att strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter och driva dem självgående. Vi tror också att du som person är trygg i din yrkesroll, nyfiken och kvalitetsmedveten.

B-körkort är ett krav.

Anställningsvillkor

Tillsvidare, heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum 2021-10-24
Har du ett starkt intresse för rollen så sök redan nu. Intervjuer sker löpande under ansökningsperioden.

Varmt välkommen till Salems kommun!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner

Ida Malmborg
Kommunsekreterare Kommunstyrelsen
08-5325 9811
ida.malmborg@salem.se 

LIKNANDE JOBB

Arbetsrättsexpert till...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Förbundsrektor till...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm