Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 46.000 studenter, 7.300 anställda och en omsättning på 7.3 miljarder kronor.

Professor i genusrelaterat våld och hälsa

Institutionen för kvinnors och barns hälsa (KBH) är en internationell och mångprofessionell institution med fokus på hälsa och välfärd. Det globala hälsoperspektivet är alltid närvarande, och vi samarbetar över professioner och kliniska områden, både inom utbildning och inom forskning. 

Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) vid Uppsala universitet, KBH och Akademiska sjukhuset, har regeringens uppdrag att höja kunskapen på nationell nivå om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck, våld i samkönade relationer samt att ge stöd till våldsutsatta kvinnor. I NCKs regeringsuppdrag ingår att bedriva forskning med anknytning till den kliniska verksamheten i området mäns våld mot kvinnor.

Beskrivning av ämnesområdet: 

I ämnesområdet genusrelaterat våld och hälsa ingår mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, samt prostitution och människohandel. Ämnesområdet genusrelaterat våld och hälsa är tvärvetenskapligt och kan belysas med såväl medicinska som humanistiska och samhällsvetenskapliga ansatser.

Arbetsuppgifter: 

Till arbetsuppgifterna hör egen forskning samt att följa utvecklingen inom ämnesområdet och samhällsutvecklingen i övrigt som har betydelse för arbetet vid universitetet. Professorn förväntas utveckla och leda forskningsenheten vid NCK. I anställningen ingår undervisning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå inom ämnesområdet genusrelaterat våld och hälsa, samt därmed sammanhängande lednings- och organisationsuppgifter. Anställningen kan eventuellt förenas med klinisk befattning vid Akademiska sjukhuset.

Behörighetskrav: 

Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (4 kap 3 § HF). Enligt 5 § Anställningsordning för Uppsala universitet (AO) gäller som allmänt behörighetskrav för lärare att ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl.

Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser och genom att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv håller mycket hög kvalitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att planera, initiera, leda och utveckla forskning, ha visat förmåga att i konkurrens erhålla forskningsanslag samt uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på forskarnivå. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering (se 31 § AO).

Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom omfattande meriter inom utbildning (se 22 § AO). Därutöver ska den sökande uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning.

Den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa på svenska eller på engelska (se 6 § AO).

Sökande som önskar kan erbjudas en anställning med förenad befattning.

För att anställas med förenad befattning tillkommer ytterligare behörighetskrav.

För förenad befattning som specialistläkare ska den sökande ha svensk läkarlegitimation och bevis om specialistkompetens eller senast sista ansökningsdag ha ansökt hos Socialstyrelsen om svensk läkarlegitimation och bevis om specialistkompetens. Den sökande ska dock senast vid beslut om anställning ha erhållit svensk läkarlegitimation och bevis om specialistkompetens.

För förenad befattning som annan klinisk yrkeskategori ska den sökande ha svensk legitimation eller senast sista ansökningsdag ha ansökt hos Socialstyrelsen om svensk legitimation. Den sökande ska dock senast vid beslut om anställning ha erhållit svensk legitimation.

Bedömningsgrunder:

Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas främst vid vetenskaplig skicklighet och därefter vid pedagogisk skicklighet och ledningsskicklighet. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer särskild vikt att läggas vid forskningsmeriter inom området genusrelaterat våld och hälsa.

Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse (20 § AO). Även erfarenhet av att handleda doktorander till disputation är meriterande. Se även 3 § Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci (RB).

Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Även omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten. Se även 4 § RB.

Ledningsskicklighet och administrativ skicklighet är av stor betydelse för anställningen och kommer att tillmätas vikt. Förmågan att samverka med medarbetare, det omgivande samhället liksom att informera om forskning och utvecklingsarbete kommer att beaktas. Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, ta ansvar samt motivera och förse andra med de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Förmåga att samordna gruppen såväl som att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje samt förmåga att hantera konflikter utgör ytterligare exempel på visad skicklighet. Se även 5 § RB.

Enligt anställningsordningen visas administrativ skicklighet bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet. Se även 5 § RB.

Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse. Se även 6 § RB.

När universitetet ska anställa nya lärare ska de sökande väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt att bidra till en positiv utveckling av verksamheten (4 § AO).

Jämställdhetsaspekten ska tillämpas vid anställning om det efter en kvalitativ bedömning visar sig att två sökande av olika kön har likvärdiga eller i det närmaste likvärdiga meriter och om ettdera könet är underrepresenterat (utgör mindre än 40 % inom aktuell befattningskategori och på aktuell arbetsplats). Sökandes föräldraledighet, deltidsarbete på grund av vård av barn eller liknande, kommer att beaktas som meriterande arbetslivserfarenhet.

Anställningsordning vid Uppsala Universitet

Riktlinjer och bedömningsgrunder

För instruktioner för ansökan till läraranställningar se: Meritportföljer. Regler och riktlinjer

Lön:

Individuell lönesättning tillämpas.

Tillträde: 

Efter överenskommelse.

Anställningsform: 

Tillsvidareanställning.

Upplysningar om anställningen lämnas av:

NCK:s föreståndare Anita Hussénius: 073 469 7303 eller anita.hussenius@nck.uu.se eller av KBH:s prefekt Inger Sundström Poromaa: 070 246 5156 eller inger.sundstrom@kbh.uu.se.  

Välkommen med din ansökan, som bör vara skriven på engelska, senast den 16 september 2022, UFV-PA 2022/1239. 

 Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

LIKNANDE JOBB

Professor i...


Mer info
& Ansökan
Uppsala län, Uppsala

4 postdoktorer med...


Mer info
& Ansökan
Västerbottens län, Umeå

Verksamhetsområdeschef...


Mer info
& Ansökan
Placering enligt ö.k.

Konstfack söker ny...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm